در این کمپرسورها افزایش فشار گاز بر اثرافزایش سرعت آن
صورت می گیرد. به این صورت که سرعت گاز بر اثر حرکت پروانه (Impeller )
زیاد شده پس از آن سرعت گاز با برخورد با پخش کننده ها کاهش پیدا می کند و
در عوض فشارش بالا می رود.
شکل 2 - نحوه حرکت گاز توسط پروانه کمپرسور
کمپرسورهای سانتریفوژ دقیقاً مانند پمپهای سانتریفوژ
تشکیل شده اند از یک پروانه که داخل پوسته ای می چرخد. اساس کار این
کمپرسورها بر پایه نیروی گریز از مرکز طراحی شده است. درکمپرسورهای
سانتریفوژ فاصله بین پوسته و پروانه خیلی کم است. بنابراین جنس محور
کمپرسور باید از فلز یا آلیاژی باشد که در دورهای بالا حداقل انحنا را
داشته باشد تا پروانه با پوسته تماس پیدا نکند. همچنین گاز ورودی به
کمپرسور باید کاملاً خشک باشد و هیچ مایعی به همراه نداشته باشد . برای
همین، قبل از هر کمپرسور یک مخزن آبگیر ( Knock Drum out) قرار می دهند تا
اگر احیاناً قطرات مایعی در گاز موجود است توسط این مخازن گرفته شود. چون
قطرات مایع به پره های کمپرسور ضربه وارد کرده و آسیب می رساند.
اگر فشار خیلی بالا مد نظر باشد، باید از کمپرسورهای سانتریفوژ چند مرحله
ای استفاده کرد به خاطر اینکه با افزایش فشار گاز دمای آن نیز زیاد می شود و
این افزایش دما اگر از حد معینی بیشتر شود باعث آسیب رساندن به قطعات
کمپرسور و اختلال در سیستم می شود. همچنین ممکن است با افزایش فشار، قسمتی
از گاز تبدیل به مایع شود و این قطرات مایع ایجاد شده در گاز باعث از بین
بردن پره های کمپرسور می شود. به دلایل ذکر شده از کمپرسورهای چند مرحله ای
استفاده می شود. به این ترتیب که پس از هر مرحله فشردگی، گاز را خنک کرده و
مایع احتمالی در آن را توسط intercooler به وسیله مخازنی در بین راه گرفته
سپس گاز خشک (بدون مایع) و خشک شده را به مرحله دوم می فرستند و به این
ترتیب می توان پس از چند مرحله فشردن به فشار نسبتاً بالایی دست یافت.