توربین ها انواع مختلفی دارند که از مهمترین آنها می توان به توربین های
بخار، توربین های گازی، توربین های احتراقی و توربین های بادی اشاره کرد که
هر کدام بسته به موقعیت و نوع کاربرد در موارد گوناگون استفاده می شوند.
بازده توربین ها در بهترین حالت از 40% فراتر نمی رود و رنج توانی متفاوتی
را دارا می باشند. از ضروریات ساختاری توربین ها نوع آلیاژ آنها بوده که از
مسائل اصلی حین طراحی می باشد.
واژهٔ توربین برای اولین بار به وسیلهٔ (Claude Burdin (۱۷۹۰-۱۸۷۳ در سال
۱۸۲۸ به وجود آمد که از لغت یونانی به معنی چرخنده یا سر گردان مشتق
شدهاست. توربین موتوری چرخندهاست که میتواند از یک سیال انرژی به دست
آورد. سادهترین توربینها یک بخش چرخنده و تعدادی پره دارند که به بخش
اصلی متصل شدهاست سیال به پرهها برخورد میکند و بدین ترتیب از انرژی
ناشی از متحرک بودن آن استفاده میکند به عنوان اولین توربینها میتوان
آسیاب بادی و چرخاب را نام برد.
توربینهای گاز، بخار و آب معمولاً پوشش محافظی در اطراف پرههایشان دارند
که سیال را کنترل میکنند پوششها و پرهها میتوانند اشکال هندسی مختلفی
داشته باشند که هر کدام برای نوع سیال و بازده متفاوت است. کمپرسور یا پمپ
دستگاهی مشابه توربین است ولی با عملکرد بر عکس به طوری که این دستگاه
انرژی را میگیرد و باعث حرکت یک سیال میشود.
ادامه مطلب در:
http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=413