پترونت

جامعه مجازی خانواده بزرگ صنایع پتروشیمی

پترونت

جامعه مجازی خانواده بزرگ صنایع پتروشیمی

مخلوط کننده (Mixer)

مخلوط کردن سیالات از فرایندهای مهم در صنایع شیمیایی می باشد . سیستمهای اختلاط می تواند شامل مخلوط کردن سیال با هر کدام از فازهای دیگر یعنی مایع، جامد و گاز باشد. عملیات میکس(اختلاط) معمولاً به منظوراختلاط یک حجم از سیال، واکنش شیمیایی، انتقال حرارت، انتقال جرم، اختلاط چند فاز با هم(سوسپانسیون و تعلیق) در صنعت به کارمی رود. عمل اختلاط همیشه با ایجاد اغتشاش در مایع همراه است. این کار همزدن نام دارد و توسط وسیله ای به نام پره انجام می شود. پره ها با وارد کردن نیروی مماسی (Shear) باعث ایجاد گردانه در سیال می شوند که در نهایت عمل اختلاط را طبق منظوری که داریم انجام خواهند داد.
مقدمه:
از آنجا که صنعت اختلاط هنوز به شکل علمی دقیق در نیامده است طراحی یک همزن به طوریکه نوع، قطر و سرعت عملیاتی و شکل پره را در بر بگیرد نه سودمند است و نه عملی. به جای آن منطقی است یک مهندس ضروریات فرایندی و مکانیکی را درک کرده و با توجه به شرایط و پره های استاندارد موجود ، بهترین انتخاب را انجام دهد.
عملیات میکس(اختلاط) معمولاً به منظور:

  •       اختلاط یک حجم از سیال
  •       واکنش شیمیایی
  •       انتقال حرارت
  •       انتقال جرم
  •       اختلاط چند فاز با هم(سوسپانسیون و تعلیق)


در صنعت به کارمی رود. هر یک از موارد فوق مکانیزم خاص خود را دارا می باشد. دو نوع کلی مکانیزم اختلاط عبارتند از :

  1.       مکانیزم اختلاط میکرو
  2.       مکانیزم اختلاط ماکرو


در مورد مکانیزم میکرو اختلاط در مقیاس مولکولی مطرح می باشد. مکانیزم اختلاط به منظور انتقال جرم و حرارت و همچنین واکنش شیمیایی در سطحی که این پدیده ها صورت می گیرند اختلاط به روش میکرو(مولکولی)می باشد. هنگامی که نیاز به تولید یک توده از مخلوط همگن است از مکانیزم اختلاط ماکرو استفاده می گردد. هر یک از مکانیزم های فوق نیاز به نوع ویژه ای از همزن دارد . در بسیاری از فرایندها هر دو مکانیزم لازم می باشند.


ادامه مطلب در:

http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=454