پترونت

جامعه مجازی خانواده بزرگ صنایع پتروشیمی

پترونت

جامعه مجازی خانواده بزرگ صنایع پتروشیمی

خشک کن چرخان (Dry spinning)

خشک کن چرخان از یک پوسته استوانه ای چرخان افقی ، یا کمی مایل به طرف خروجی، تشکیل شده است. خوراک خیس از یک سر استوانه وارد و مواد خشک از سر دیگر تخلیه می شوند. با چرخش پوسته، پلکان های داخلی جامدات را بالا می برتد و آنها را از داخل پوسته به پایین می ریزند. خشک کن های چرخان از طریق تماس مستقیم گاز با جامدات را بالا می برند وآنها را از داخل پوسته به پایین می ریزند. خشک کن های چرخان از طریق تماس مستقیم گاز با جامدات، با عبور گاز داغ در یک ژاکت بیرونی، یا با چگالش بخار آب در مجموعه ای از لوله های طولی که روی سطح داخلی پوسته نصب شده اند، گرم می شوند و نوع اخیر را خشک کن چرخان لوله ای بخاری می گویند. در یک خشک کن چرخان مستقیم- غیر مستقیم، گاز داغ ابتدا از ژاکت و سپس از پوسته عبور می کند، و در آنجا با جامدات تماس می گیرد.

در شکل 4، یک خشک کن چرخان آدیاباتیک با جریان ناهمسو که با هوا گرم می شود نشان داده شده است. پوسته چرخان فلزی A بر روی دو مجموعه غلتک های B قرار دارد و توسط چرخ دنده و پنییون C حرکت می کند. هود D در سر فوقانی قرار دارد، و از طریق فن E به دودکش و ناودانی F متصل است؛ این ناودانی مواد خیس را از قیف تغذیه وارد می کند. پلکان G ، که ماده ای را که باید خشک شود بالا می برند و آن را  در جریان هوای گرم فرو می ریزند، به داخل پوسته جوش شده اند. محصولات خشک در انتهای پایینی به داخل نقاله پیچی H تخلیه می شوند. درست در جلوی نقاله پیچی مجموعه ای از لوله های پره دار که با بخار آب گرم می شوند قرار دارد که هوا را پیش گرم می کند. هوا توسط یک فن در خشک کن حرکت می کند، و در صورت لزوم ، به داخل گرمکن هوا تخلیه می شود تا تمام سیستم تحت فشار مثبت باشد. در روش دیگر، فن را می توان مطابق شکل در دودکش قرار داد، به طوری که هوا را از خشک کن بکشد وسیستم را تحت خلأ جزئی قرار دهد. این عمل وقتی مطلوب است که ماده گرایش به پودر شدن داشته باشد. این نوع خشک کن های چرخان برای نمک، شکر، و تمام انواع مواد دانه ای بلوری که باید تمیز باشند و نباید مستقیماً در معرض گازهای بسیار گرم دودکش قرار گیرند به کار می روند.


شکل 4- خشک کن چرخان با جریان ناهمسو که با هوا گرم می شود: A ، پوسته خشک کن؛ B ، غلتک های نکه دارنده پوسته؛ C، دنده محرک؛ D، هود تخلیه هوا؛ E، فن تخلیه؛ F، ناودانی خوراک؛ G، پلکان های بالابر؛ H، تخلیه محصول؛ J، گرمکن هوا.


ادامه مطلب در:

http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=401