پترونت

جامعه مجازی خانواده بزرگ صنایع پتروشیمی

پترونت

جامعه مجازی خانواده بزرگ صنایع پتروشیمی

مخزن همزن دار (Stirred Tanks)

اغلب جهت اختلاط از این نوع میکسرها استفاده می شود . مخازن همز ن دار(شکل  1 )معمولاً استوانه ای شکل هستند که بالای آن با هوا می تواند ارتباط داشته باشد یا بسته باشد.

 
شکل 1 - نمایی از یک مخزن همزن دار

در حالت کلی کف استوانه را به شکل محدب می سازند زیرا اگر کف گوشه داشته باشد باعث غیر اید ه آل شدن جریان سیال و نواحی ساکن در ظرف می شود. ارتفاع مایع در مخزن را معمولاً معادل قطر مخزن در نظر می گیرند. انرژی لازم جهت به حرکت درآوردن پره توسط یک الکتروموتور تأمین می گردد.

اگر انتقال حرارت داشته باشیم از ژاکت یا کویل حرارتی در مخزن استفاده می شود. در شکل 2 یک نمونه از مخازن همزن دار نشان داده شده است. اگر بخواهیم سیال فرآیند را گرم کنیم معمولاْ از بخار در ژاکت یا کویل حرارتی استفاده می شود و اگر بخواهیم سیال فرآیند را سرد کنیم معمولاْ از آب کولینگ استفاده می شود.

پره ها در مخازن همزن دار قادرند دو نوع کلی جریان یعنی شعایی و محوری یا ترکیبی از این دو را بوجود آورند. در جریان شعاعی همانطور که از شکل پیداست سیال پس از برخورد به پره در جهت شعاع حرکت می کند. اما در جریان محوری حرکت در جهت محور همزن خواهد بود . در شکل 3 چگونگی اینگونه حرکت ها نشان داده شده است.

 
شکل 2 - الف. راست : یک مخزن همزن دار  همراه با ژاکت حرارتی
ب. چپ: نمایی از یک مخزن همزن دار همراه با کویل حرارتی

 
شکل 3 - الف. جریان شعاعی(با استفاده از پره توربینی قائم)
 ب. جریان محوری(با استفاده از پره توربینی شیبدار)

 
شکل 4 - از راست توربینی با تیغه قائم، توربینی منحنی ، توربینی شیبدار ، ملخی ، ملخی BOW


ادامه مطلب در:

http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=459