پترونت

جامعه مجازی خانواده بزرگ صنایع پتروشیمی

پترونت

جامعه مجازی خانواده بزرگ صنایع پتروشیمی

اختلاط در طول جریان(اختلاط ثابت) (During the mixing (mixing fixe

این وسیله اختلاط هیچگونه قسمت متحرکی ندارد و ساختار آن نسبتاً ساده می باشد و همچنین در مقایسه با مخازن همز ندار که احتیاج به یک نیروی محرکه دارند دارای قیمت ارزانتری هستند.

استفاده از همزنهای ساکن اخیراً در صنایع گسترش یافته است و ثابت شده است که برای بسیاری از صتایع سودمند و موثر می باشد. مثلاً در اختلاط پلیمرهای مذاب بسیار خوب عمل می کند. این وسیله بیشتر در اختلاط مایع/مایع بکار می رود اما طراحی های گوناگون جهت اختلاط سایر فازها حتی جامد نیز وجود دارد. بعنوان مثال در ورودی رآکتور اگر چند گاز همزمان وارد شوند ابتدا از یک همزن ساکن عبور داده میشوند تا خوب با هم مخلوط شوند. امروزه در صنایع پلیمری بجای استفاده از اکسترودر نوع Screw جهت رسیدن به یکنواختی غلظت و دما جهت رسیدن به یک محصول هموژن می توان از انواع این نوع مخلوط کننده ها استفاده کرد.

 
شکل 13 - الف. یک static mixer ساده که عمل اختلاط را با هدایت مایع به بالا و پایین و چپ و راست انجام می دهد.
ب.یک static mixer پیچیده که عمل اختلاط را با تقسیم جریان به الما نهای کوچک و در هم آمیختن دوباره صورت می دهد.


به علت طراحی های متنوع و ویژه این نوع همزنها ، اطلاعات مربوط به نحوه انتخاب و استفاده از این نوع همزنها باید از شرکت های سازنده گرفته شود. اساس کار این نوع همزنها در شکستن جریان سیال و سپس بازآرایی و اختلاط سیال به صورتهای گوناگون و در نهایت ترکیب دوباره سیال و تکرار این مجموعه مراحل میباشد(شکل 14).  در این همزنها از انرژی فشاری خود جریان برای اختلاط استفاده می شود که این خود باعث افت فشار می گردد. تمامی تیغه های اختلاط در لوله های مدور قرار می گیرند و سیال از داخل این لوله ها عبور داده می شود. انواع متنوعی از static mixer درشکل 15 نشان داده شده است.


ادامه مطلب در:

http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=460