پترونت

جامعه مجازی خانواده بزرگ صنایع پتروشیمی

پترونت

جامعه مجازی خانواده بزرگ صنایع پتروشیمی

آسیاب درشت (Grinder)

واژه آسیاب به ماشین های مختلف کاهش اندازه با کار متوسط مربوط می شود. اغلب محصول حاصل از سنگ شکن برای کاهش بیشتر وارد آسیاب می شود. آسیاب های تجاری که در اینجا توضیح داده می شوند از نوع چکشی و ضربه ای، ماشین های غلتکی- فشاری، آسیاب های سایشی و آسیاب های غلتان هستند.


ادامه مطلب در:

http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=393


آسیاب (Mill)

واژه آسیاب در تمام مواردی که ذرات جامد شکسته و به ذرات کوچک تر تبدیل می شوند به کار می رود. در تمام صنایع فرآیندی، آسیاب جامدات با روش های مختلف و به منظورهای گوناگون انجام می شود. تکه های بزرگ سنگ معدن تا اندازه های کارکردنی خرد می شوند؛ مواد شیمیایی ترکیبی با آسیاب کردن پودر می شوند؛ ورق های پلاستیکی به صورت مربع یا لوزی های ریز بریده می شوند. محصولات تجاری اغلب باید شرایط دقیقی را در رابطه با اندازه ، و گاهی شکل ذراتشان، برقرار کنند. آسیاب ذره باعث افزایش واکنش پذیری جامدات می شود و امکان جداسازی اجزای ناخواسته را با روش های مکانیکی فراهم می آورد و حجم مواد الیافی را، برای ساده کردن عملیات با آن ها  و دفع مواد زائد، کاهش می دهد.

واژه آسیاب در تمام مواردی که ذرات جامد شکسته و به ذرات کوچک تر تبدیل می شوند به کار می رود. در تمام صنایع فرآیندی، آسیاب جامدات با روش های مختلف و به منظورهای گوناگون انجام می شود. تکه های بزرگ سنگ معدن تا اندازه های کارکردنی خرد می شوند؛ مواد شیمیایی ترکیبی با آسیاب کردن پودر می شوند؛ ورق های پلاستیکی به صورت مربع یا لوزی های ریز بریده می شوند. محصولات تجاری اغلب باید شرایط دقیقی را در رابطه با اندازه ، و گاهی شکل ذراتشان، برقرار کنند. آسیاب ذره باعث افزایش واکنش پذیری جامدات می شود و امکان جداسازی اجزای ناخواسته را با روش های مکانیکی فراهم می آورد و حجم مواد الیافی را، برای ساده کردن عملیات با آن ها  و دفع مواد زائد، کاهش می دهد.

 جامدات را به روش های مختلف می توان خرد کرد، اما فقط از چهار روش در ماشین های آسیاب استفاده می شود : (1) تراکم، (2) ضربه، (3) سایش، یا مالش، و (4) برش. چکش، سوهان و قیچی نمونه هایی هستند که از کنش های بالا در آن ها استفاده می شود. گاهی، آسیاب یک ذره بر اثر سایش آن توسط یک یا تعداد بیش تری از ذرات، یا ناشی از تنش برشی شدید سیالی است که ذره تحت تأثیر آن قرار می گیرد.


ادامه مطلب در:

http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=390

کمپرسور رفت و برگشتی (Reciprocating Compressors)

این کمپرسورها را می توان به هر اندازه که مورد احتیاج باشد، ساخت . نوع یک مرحله ای آن با حرکت رفت پیستون فشار گاز را از مکش تا خروجی بالا می برد. اساس کار این کمپرسورها حرکت یک پیستون داخل یک سیلندر است که با کاهش حجم گاز، فشار آن را بالا می برد.
کمپرسورهای رفت و برگشتی یک مرحل های را بیشتر برای فشار بین 100 تا 150 psig به کار می برند . از کمپرسورهای دو یا چندمرحل های زمانی استفاده می شود که فشار خیلی بالا ( مثلاً 600 psig) مورد احتیاج با شد، اما با توجه به افزایش درجه حرارت گاز به هنگام فشرده شدن در کمپرسورهای چند مرحله ای، بعد از هر مرحله از یک خنک کننده استفاده می شود تا درجه حرارت گاز را برای مر حله بعدی پایین بیاورد. چون حرکت گاز در خروجی این کمپرسورها به طور یکنواخت صورت نمی گیرد، در هر حر کت رفت پیستون، به خروجی کمپرسور ضرباتی وارد می گردد. برای جلوگیری از این ضربات و یکنواخت کردن جریان تدابیر مختلفی به کار می رود که مهمترین آنها عبارتند از:
 


شکل 5 - مسیر ورود و خروج گاز

  1. دو ضربه ای کردن پیستون، یعنی اینکه پیستون هم در حرکت رفت و هم در حرکت بر گشت مقداری گاز فشرده به خروجی مشتر کی وارد نماید.
  2. به کار بردن ضربه گیر یا خفه کن (Damper) :
    ضربه گیرمخزنی است که به طور وارونه در خروجی کمپرسور (اگر چند مرحله ای باشد در خروجی هر مرحله یک ضربه گیر) کار گذاشته می شود. اساس کار ضربه گیر بر پایه انبساط و انقباض گازی که وارد آن می شود استوار است یعنی اینکه در حر کت رفت پیستون گاز درون ضربه گیر فشرده می شود و در حرکت برگشت پیستون به علت افت فشار در خروجی کمپرسور، گاز منقبض شده درون ضربه گیر، منبسط شده، از آن خارج شدن وارد لوله خروجی کمپرسور می شود.

ادامه مطلب در:

http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=383

کمپرسور جریان محوری (Axial Flow compressors)

این کمپرسورها نیز مانند کمپرسورهای سانتریفوژ یک قسمت چرخان (Rotor) دارند که سرعت سیال را بالا می برد اما برخلاف کمپرسورهای سانتریفوژ که جریان به صورت شعاعی می باشد، جریان به صورت موازی با محور کمپرسور حرکت می کند. ساختمان این نوع کمپرسورها به صورتی است که نصف فشار گاز در قسمت چرخان (Rotor) و نصف دیگر در قسمت ثابت (Stator) تولید می شود. پره های ثابت شده بر محور چرخان به ترتیب از قسمت مکش تا خروجی کمپرسور کوچکتر گشته و باعث بالا رفتن فشار ساکن (pressure static ) وانرژی جنبشی (kinetic Energy) گاز می شو د. سیستم روغن زنی و سیستم کنترل جریان در سرعت های مختلف در این کمپرسورها دقیقا شبیه کمپرسورهای سانتریفوژ است. 
 


شکل 4- شبیه سازی ساده ای از نحوه حرکت سیال در کمپرسور جریان محوری

مزایای کمپرسور جریان محوری

این نوع کمپرسورها اخیرا مصرف صنعتی زیادی پیدا کرده و برای حجم های خیلی بالا حتی تا 860000 فوت مکعب در دقیقه مناسب ترین کمپرسور می باشد. در مقام مقایسه با کمپرسورهای سانتریفوژ برای فشردگی یک حجم معین گاز قطر چرخان (Rotor) کمپرسور جریان محوری نصف قطر پروانه کمپرسور سانتریفوژ خواهد بود. اگر کمپرسور جریان محوری خوب طراحی و ساخته شود، سرعت گازمی تواند به ft/s 400 در خروجی برسد. هزینه اولیه ساختن یک کمپرسور جریان محوری با هزینه اولیه ساختن یک کمپرسور سانتریفوژ برای انجام کار معین برابر است، ولی هزینه نیروی محرکه کمپرسور جریان محوری کمتر از هزینه نیروی محرکه کمپرسور سانتریفوژ می باشد. یعنی اینکه برای یک کار معین، کمپرسور جریان محوری توربین یا موتور برقی کوچکتری نیاز دارد که این خود باعث کم شدن هزینه های بعدی می گردد.


ادامه مطلب در:

http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=382

کمپرسور سانتریفوژ (Centrifugal compressors)

در این کمپرسورها افزایش فشار گاز بر اثرافزایش سرعت آن صورت می گیرد. به این صورت که سرعت گاز بر اثر حرکت پروانه (Impeller )  زیاد شده پس از آن سرعت گاز با برخورد با پخش کننده ها کاهش پیدا می کند و در عوض فشارش بالا می رود.
 


شکل 2 - نحوه حرکت گاز توسط پروانه کمپرسور

کمپرسورهای سانتریفوژ دقیقاً مانند پمپهای سانتریفوژ تشکیل شده اند از یک پروانه که داخل پوسته ای می چرخد. اساس کار این کمپرسورها بر پایه نیروی گریز از مرکز طراحی شده است. درکمپرسورهای سانتریفوژ فاصله بین پوسته و پروانه خیلی کم است. بنابراین جنس محور کمپرسور باید از فلز یا آلیاژی باشد که در دورهای بالا حداقل انحنا را داشته باشد تا پروانه با پوسته تماس پیدا نکند. همچنین گاز ورودی به کمپرسور باید کاملاً خشک باشد و هیچ مایعی به همراه نداشته باشد . برای همین، قبل از هر کمپرسور یک مخزن آبگیر ( Knock Drum out) قرار می دهند تا اگر احیاناً قطرات مایعی در گاز موجود است توسط این مخازن گرفته شود. چون قطرات مایع به پره های کمپرسور ضربه وارد کرده و آسیب می رساند.
اگر فشار خیلی بالا مد نظر باشد، باید از کمپرسورهای سانتریفوژ چند مرحله ای استفاده کرد به خاطر اینکه با افزایش فشار گاز دمای آن نیز زیاد می شود و این افزایش دما اگر از حد معینی بیشتر شود باعث آسیب رساندن به قطعات کمپرسور و اختلال در سیستم می شود. همچنین ممکن است با افزایش فشار، قسمتی از گاز تبدیل به مایع شود و این قطرات مایع ایجاد شده در گاز باعث از بین بردن پره های کمپرسور می شود. به دلایل ذکر شده از کمپرسورهای چند مرحله ای استفاده می شود. به این ترتیب که پس از هر مرحله فشردگی، گاز را خنک کرده و مایع احتمالی در آن را توسط intercooler به وسیله مخازنی در بین راه گرفته سپس گاز خشک (بدون مایع) و خشک شده را به مرحله دوم می فرستند و به این ترتیب می توان پس از چند مرحله فشردن به فشار نسبتاً بالایی دست یافت.
 

شکل 3 - نمای داخلی کمپرسور سانتریفوژ 4 مرحله ای