کورهٔ تونلی یا Tunnel Kiln یکی از کورههای مورد استفاده در شاخههای مختلف صنایع سرامیک است. اولین کورهٔ تونلی در سال ۱۷۵۱ توسطی فردی به نام وینسنز ابداع شد [1] و در حال حاضر در صنایع آجر، سفال، مواد دیرگداز و چینی مورد استفاده قرار میگیرد. این کوره در گروه کورههای پیوسته یا مداوم قرار دارد. در این کوره، محصولات متحرک و آتش ثابت است.
ساختار کورهٔ تونلی:
کورهٔ تونلی یک تونل دراز و باریک است که کف آن ریلگذاری شدهاست و محصولات، با عبور از درون آن در معرض حرارت قرار میگیرند و پخته یا زینتر میشوند. محصولات برای عبور از کورهٔ تونلی میبایست بر روی واگنهای مخصوصی چیده شوند. کورهٔ تونلی شامل سه مرحلهٔ پیشگرمایش، پخت و خنککن میباشد. در سادهترین نوع کورهٔ تونلی، مشعلهای موجود در منطقهٔ پخت باعث گرم شدن هوای کوره میشود. این هوا با حرکت به سمت ورودی تونل (پیشگرمایش) آرام آرام حرارت خود را به واگنهای این منطقه منتقل میکند و در نهایت از دودکش خارج میشود. از سوی دیگر هوای تازه از خروجی تونل وارد میشود و در مواجهه با واگنهایی که مرحلهٔ پخت را پشت سر گذاشتهاند، آنها را آرامآرام خنک میکند و دمایش به تدریج افزایش مییابد تا به منطقهٔ پخت برسد و اکسیژن لازم برای احتراق مشعلهای این منطقه را فراهم نماید. البته قسمتی از هوای گرم شده به بیرون از کوره هدایت میشود تا در خشککن و بعضا برای تنظیم دمای هوای سالن تولید مورد استفاده قرار بگیرد. معمولا ۶۰درصد از طول کوره به منطقهٔ پخت، ۲۰درصد به منطقهٔ پیشگرمایش و ۲۰درصد به منطقهٔ خنککن اختصاص دارد.
دمای مناطق مختلف کوره از طریق ترموکوبل و سیستمهای کنترل اندازهگیری و تنظیم میشود. همچنین اتمسفر کوره نیز از نظر اکسیدی، احیایی یا خنثی بودن قابل کنترل است.
ادامه مطلب در:
http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=450
کورهٔ هوفمن یا کورهٔ هوفمان (Hoffmann kiln) یکی از کورههای مورد استفاده در شاخههای مختلف صنایع سرامیک است. این کوره در سال ۱۸۵۶ توسط فردی به همین نام ابداع شد و در حال حاضر در صنایع آجر، سفال و مواد دیرگداز مورد استفاده قرار میگیرد. این کوره در گروه کورههای پیوسته یا مداوم قرار دارد. در این کوره، محصولات ثابت و آتش متحرک است.
چگونگی پخت محصولات در کورهٔ هوفمن:
کورهٔ هوفمن، تونل طویلی است که به شکل حلقه یا بیضی ساخته میشود و با استفاده از دیوارهها یا تیغههایی به اتاقکهایی تقسیم میشود. اتاقکهای کورهٔ هوفمن از کانال دریچهها یا درهایی که در تیغههای جداکنندهٔ اتاقها تعبیه شدهاست، با یکدیگر در ارتباط هستند. هر یک از اتاقها نیز یک درب خروجی به بیرون دارند که برای بارگیری و تخلیهٔ کوره مورد استفاده قرار میگیرند. به این درها خمیره یا قمیره میگویند. اندازهٔ کورهٔ هوفمن با استفاده از این درها بیان میشود؛ مثلا یک کورهٔ ۳۲ قمیرهای، کورهای است با ۳۲ درب که هر درب به یک اتاقک برای چیدن آجرها (یا سایر محصولات) مرتبط است. محل استقرار سوختپاشها نیز در سقف قرار دارد.
در کورهٔ هوفمن، محصولات قبل از آنکه مستقیما توسط آتش پخته شوند، با حرارت سایر اتاقکها گرم میشوند که اصطلاحا پیشگرمایش نامیده میشود. این حرارت همراه با گاز خروجی اتاقک پخت و از طریق دریچههایی که قبلا تعبیه شدهاست حرکت میکند و به اتاقهای مجاور وارد میشود و محصولات موجود در آنها را پیشگرم میکند. زمانی که در یک اتاق، عملیات پخت در جریان است، در اتاقک مقابل (دورترین اتاق)، عملیات تخلیه و بارگیری در جریان است. این کار با استفاده از دری که اتاقک به بیرون کوره دارد انجام میشود. ضمن بار گیری، هوای خنک نیز وارد کوره میشود که به وسیلهٔ آتش موجود در اتاقک پخت و از طریق دریچههای تعبیه شده بین اتاقها مکیده میشود. بنابراین هوا از اتاقهایی که عملیات پخت قبلا در آنها صورت گرفتهاست حرکت میکند و باعث خنک شدن محصولات پختهشده میشود. به این ترتیب در حلقهٔ کورهٔ هوفمن دو جریان هوا وجود دارد؛
هوایی که در نیمدایرهٔ اول، از اتاق پخت به سمت بیرون جریان دارد و اتاقهای بعدی را پیشگرم میکند.
هوایی که در نیمدایرهٔ مقابل، از بیرون به سمت اتاقک پخت جریان دارد و اتاقهای قبلی را خنک میکند.
با اتمام عملیات پخت در اتاق پخت، در اتاق روبرویی حلقهٔ هوفمن نیز عملیات بارگیری تمام میشود و درب آن به بیرون بسته میشود. در این مرحله، مشعلها از سقف اتاق پخت به سقف اتاق بعدی منتقل میشوند و درب اتاق روبرویی این اتاق (اتاق پخت جدید) برای تخلیه و بارگیری گشوده خواهد شد.
ادامه مطلب در:
http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=449
تکنولوژی کوره القایی یک تکنولوژی استراتژیک و پرکاربرد است که از جمله در ذوب فلزات با استفاده از انرژی الکتریکی کاربرد دارد.زیربنای صنایع سنگین هر کشور، صنایع ذوب فلزات است. زیربنای صنایع ذوب نیز صنایع کوره سازی است.لذا از اینجا اهمیت صنایع کورهسازی بوضوح روشن می گردد.
در گذشته بیشتر از کوره های سوخت فسیلی برای ذوب فلزات استفاده می شد . آلودگی محیط زیست، راندمان پایین، سروصدای زیاد، عدم یکنواختی مذاب، عدم توانایی ذوب فلزات دیرگداز و مسائلی از این قبیل، مشکلاتی بود که این کوره ها به همراه داشتند.
ادامه مطلب در:
http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=448
اگر سیمی به مقاومت R اهم جریانی به شدت I آمپر در مدت t ثانیه که اختلاف پتانسیل دو سر آن V ولت باشد عبور کند، مطابق قانون ژول انرژی مصرفی عبارت است از:
W =VIt = RI2t
و اگر قسمتی از مدار که انرژی نامبرده مصرف می شود هیچ
گونه فعل و انفعال شیمیایی صورت نگیرد تمام انرژی به گرما تبدیل می شود و
به اندازه Q= RI2t کالری گرما تولید می کند.
کوره های الکتریکی مانند کوره های شعله ای متنوع و با توجه به موارد کاربرد
آن ها، شکل و کارشان تغییر می کند و با توجه به سه عامل زیر ساخته می
شوند:
کوره های الکتریکی از شش قسمت اصلی تشکیل می شوند:
ادامه مطلب در:
http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=447
از کوره های تشعشعی ثابت برای ذوب آلیاژهای غیر آهنی مخصوصاً آلومینیوم استفاده می کنند , در این کوره ها شعله مستقیماً به مذاب نمی خورد , زیرا اگر مستقیماً به مذاب بخورد موجب اکسیده کردن آن می شود.
کوره های تشعشعی نیمه چرخان :
از این کوره ها نیز برای ذوب آلیاژهای غیر آهنی استفاده می کنند و موقع تخلیه مذاب , کوره چرخانده می شود یا در هنگام شارژ کوره چرخانده شده و شارژ را تحویل می گیرد.در این کوره ها نیز سعی می شود شعله به دیواره ها برخورد کرده و برخورد مستقیم با مذاب نداشته باشد.
ادامه مطلب در:
http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=446