پترونت

جامعه مجازی خانواده بزرگ صنایع پتروشیمی

پترونت

جامعه مجازی خانواده بزرگ صنایع پتروشیمی

اختلاط بوسیله پره (Impeller)

عمل اختلاط همیشه با ایجاد اغتشاش در مایع همراه است. این کار همزدن نام دارد و توسط وسیله ای به نام پره انجام می شود. پره ها با وارد کردن نیروی مماسی (Shear) باعث ایجاد گردانه در سیال می شوند که در نهایت عمل اختلاط را طبق منظوری که داریم انجام خواهند داد.
مناسبترین پره باید با توجه به شرایط زیر انتخاب شود.

  1. مکانیزم اختلاط مورد نیاز(اینکه مکانیزم اختلاط میکرو یا ماکرو یا هر دو است)
  2. خواص فیزیکی(مهمترین عامل ویسکوزیته می باشد)
  3. ظرفیت مخزن(با تغییر ظرفیت نوع همزن عوض می شود)

پره هایی که در همزن ها بکار می روند سه نوع کلی دارند که 95 % کل پر ه ها را تشکیل می دهند.


  • پره ملخی
  • پره پارویی
  • پره توربینی

مخلوط کننده (Mixer)

مخلوط کردن سیالات از فرایندهای مهم در صنایع شیمیایی می باشد . سیستمهای اختلاط می تواند شامل مخلوط کردن سیال با هر کدام از فازهای دیگر یعنی مایع، جامد و گاز باشد. عملیات میکس(اختلاط) معمولاً به منظوراختلاط یک حجم از سیال، واکنش شیمیایی، انتقال حرارت، انتقال جرم، اختلاط چند فاز با هم(سوسپانسیون و تعلیق) در صنعت به کارمی رود. عمل اختلاط همیشه با ایجاد اغتشاش در مایع همراه است. این کار همزدن نام دارد و توسط وسیله ای به نام پره انجام می شود. پره ها با وارد کردن نیروی مماسی (Shear) باعث ایجاد گردانه در سیال می شوند که در نهایت عمل اختلاط را طبق منظوری که داریم انجام خواهند داد.
مقدمه:
از آنجا که صنعت اختلاط هنوز به شکل علمی دقیق در نیامده است طراحی یک همزن به طوریکه نوع، قطر و سرعت عملیاتی و شکل پره را در بر بگیرد نه سودمند است و نه عملی. به جای آن منطقی است یک مهندس ضروریات فرایندی و مکانیکی را درک کرده و با توجه به شرایط و پره های استاندارد موجود ، بهترین انتخاب را انجام دهد.
عملیات میکس(اختلاط) معمولاً به منظور:

  •       اختلاط یک حجم از سیال
  •       واکنش شیمیایی
  •       انتقال حرارت
  •       انتقال جرم
  •       اختلاط چند فاز با هم(سوسپانسیون و تعلیق)


در صنعت به کارمی رود. هر یک از موارد فوق مکانیزم خاص خود را دارا می باشد. دو نوع کلی مکانیزم اختلاط عبارتند از :

  1.       مکانیزم اختلاط میکرو
  2.       مکانیزم اختلاط ماکرو


در مورد مکانیزم میکرو اختلاط در مقیاس مولکولی مطرح می باشد. مکانیزم اختلاط به منظور انتقال جرم و حرارت و همچنین واکنش شیمیایی در سطحی که این پدیده ها صورت می گیرند اختلاط به روش میکرو(مولکولی)می باشد. هنگامی که نیاز به تولید یک توده از مخلوط همگن است از مکانیزم اختلاط ماکرو استفاده می گردد. هر یک از مکانیزم های فوق نیاز به نوع ویژه ای از همزن دارد . در بسیاری از فرایندها هر دو مکانیزم لازم می باشند.


ادامه مطلب در:

http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=454

کوره دوار (Rotary Furnace)

کوره های دوار که برای ذوب چدن در سال 1930 در آلمان ساخته شد ولی در حال حاضر در دنیا بیشتر انگلیسی ها از آن استفاده می کنند . یک شرکت در انگلستان به نام Manometer سازنده این نوع کوره ها است.

    

Rotary Furnace که با ظرفیت های 250Kg تا 70 تن مذاب چدن و تا 12 تن مذاب آلومینیوم می سازد . سوخت این نوع کوره ها گاز , گازوئیل و مازوت است . کوره هائی با ظرفیت کمتر با دست و کوره های با ظرفیت بیشتر به کمک جراثقیل شارژ می شوند. کوره روی جکهای مربوطه به اندازه 45 درجه بلند می شود و بعد از شارژ دوباره به جای خودش بر می گردد.

جداره نسوز این کوره ها برای ذوب چدن , خاک نسوز سیلیسی و برای ذوب آلیاژهای آلومینیوم خاک نسوز آلومینائی است .

ساختمان این کوره ها : این کوره ها شامل یک اسکلت فلزی که به شکل یک استوانه متصل به دو مخروط ناقص است و توسط فلنچ روی استوانه و مخروط ها به یکدیگر متصل می شود .

       

به طرف دهانه بزرگ مخروط ها و هر دو طرف استوانه فلنچ نصب شده و روی استوانه دو غلطک وصل می شود. غلطکهای محرک , کوره را با سرعت یک دور در دقیقه می چرخانند 1 r.p.m و در ایران با سرعت تقریباً 2 r.p.m درست می شود .

در کشور کوره های دوار توسط بعضی از افراد ساخته می شود , یکی از سازندگان خوب این کوره ها حاج صادق مهامی در تهران (ایران ذوب) که کوره هائی با ظرفیت 250- 350- 500 Kg و 1 تن را می سازد .


ادامه مطلب در:

http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=452

کوره ایستاده (کوپل) ( Vertical Shaft (Couple) Furnace)

کوره کوپل دارای مکانیسم عملکرد ساده بوده و بیشتر برای ذوب قراضه های چدنی استفاده میشود.همچنین نحوه کار این کوره با کوره بلند شباهت زیادی دارد با این تفاوت که کوره بلند برای احیائ سنگ معدن آهن استفاده میشود.این نوع کوره ذوب در اندازه های متنوع و با قدرت ذوب بین 100 تا چند ده تن چدن وجود دارد.

اجزاء کوره کوپل:

کوره کوپل به طور ساده به دو بخش اساسی تقسیم میشود:

  • ساختمان اصلی
  • بخشهای جانبی

ساختمان اصلی کوره:

  • بدنه فلزی
  • نسوز
  • محل شارژ
  • ورودی هوا
  • خروجی مذاب

بخشهای جانبی

محل توزین شارژ تصفیه گازهای خروجی
پیش گرم هوا ریل شارژ

بدنه:

بدنه کوره از جنس فولاد بوده و ضخامت آن در کورههای بزرگ به 30تا40 میلیمتر هم میرسد.بر روی بدنه محلهایی برای ورود مواد شارژ،هوای مصرفی،خروج سرباره و خروج مذاب تعبیه شده است.قسمت کف کوره به صورت درب بوده که برای تعمیر و خالی کردن مواد نسوز قبلی و جایگزینی مواد نسوز جدید استفاده میشود.همچنین این کوره به طور یکپارچه نبوده و این امکان را دارد که قسمتهای مختلف از یکدیگرجداشود.در دور بدنه یک قوطی فولادی به صورت کمربند قرار داده شده که هوای مصرفی کوره ابتدا وارد این قسمت شده و سپس وارد کوره میشود،این عمل برای یکنواختی در میزان هوای وارده به کوره از مجراههای موجود صورت میگیرد.

نسوز:

نسوز این نوع کوره ها بسته به نوع سرباره به دو دسته بازی و اسیدی تقسیم میشود.همچنین در حالت ایده ال در قسمتهای مختلف کوره از نسوزهای مختلف استفاده میشود به این صورت که در محل خروج مذاب یا محل ذخیره مذاب از نسوز با خواص مکانیکی متوسط استفاده شده اما در قسمتی که مجرای ورود هوا قرار دارد از نسوزهای با خواص مکانیکی بالاتر استفاده میشود زیرا این محلها به شدت در معرض هوای وارده قرار دارد. در قسمت کف کوره از نسوزهای کوبیدنی استفاده شده زیرا در هنگام تعویض نسوز کوره از این محل برای خروج مواد قبلی و جایگزینی مواد نسوز جدید استفاده میشود.

در این کوره ها شارژ از یک دریچه که در روی بدنه در قسمت بالای کوره قرار دارد انجام میشود.

نحوه شارژ این کوره ها بدین صورت است که ابتدا مقدار معینی کک در کوره ریخته تا مقداری رمای کوره را بالا برده و برای ذوب آماده کند و سپس اقدام به ریختن متوالی قراضه چدن و فولاد و کک مینمایند.

بر روی جداره خارجی کوره سوراخ هایی وجود دارد که برای ورود هوا به داخل محفظه کوره تعبیه شده است،این سوراخ ها با یک محفظه به صورت کمربند پوشیده شده است که ابتدا هوا از دمنده به داخل این کمربند رفته و سپس وارد کوره میشود.این محفظه ایجاد شده نقش مهمی در یکنواختی هوای وارد شده به کوره را ایفا میکند.


ادامه مطلب در:

http://petronet.ir/index.php?module=content&func=viewpage&pageid=451